Rahvusvaheline MELISSA õppimisüritus Šotimaal 5.-10. juunil

07.10.2019. – 06.10.2022. aastal osaleb Võru Kreutzwaldi Kool Erasmus+

rahvusvahelise strateegilise koostöö raamistiku projektis “MELISSA”. Projektis

osaleb 5 kooli erinevatest Euroopa riikidest: Šotimaalt, Kreekast, Itaaliast, Portugalist

ja Võru Kreutzwaldi Kool Eestist.

Projekti eesmärgiks on uurida mesilaste elu ja tähtsust keskkonna, ajaloolises ja

kultuurilises kontekstis, käsitleda mesilaste teemat erinevates ainetundides,

arendada õpilaste loovust ja parandada nende esinemisoskust nii esitluste tegemisel

kui ka laval esinemisel, arendada õpilaste omaalgatust ja ettevõtluspädevust ning

parandada õpilaste inglise keele ja digioskusi. Projektis kasutatakse õpilaste

omavaheliseks suhtlemiseks eTwinningu keskkonda ning see sisaldab ka

rahvusvahelisi õppimisüritusi.

Esimene õppimisüritus toimus Portugalis Terceira saarel 1.- 8. veebruarini 2020.a. (Võru Linna Leht, märts, 2020 lk.12), millele järgnes virtuaalne projektiüritus Võru Kreutzwaldi Koolis 10.-12. novembril 2021.a.(Võru Linna Leht, detsember, 2021, lk 10).

5.-10. juunini 2022.a. toimus õppimisüritus Perthis Šotimaal, kus osalesid kümme õpilast 6.b ja 7.c klassist ning õpetajad Ere Tumm, Marju Purge ja Ragna Meeliste. Ürituse eesmärgiks oli mesilaste teemaga seotud toodete laada korraldamine.

Toome lugejani õpilaste meenutused  õppimisüritusest.

Pühapäev, 05. juuni (Johannes Sten Plaado)

Pühapäeva varahommikul kell 6 kogunesime Kagukeskuse parklasse, et alustada kolmetunnist bussisõitu Tallinna lennujaama. Osade õpilaste jaoks oli see elus  esimene kord lennata. Lennujaamas oli meil pisut üle kahe tunni aega, tegime “check-in’i” ära ja asusime turvakontrolli. Turvakontrollis läks kõigil kiiresti ja saime kohustuste vabale alale. Mõne aja möödudes hakati reisijaid laskma väravast alla ooteruumi, kus pidime veel enne lennukile saamist umbes 20 min ootama.  Lendasime lennufirmaga Ryanair ja maski kandmine oli lennuki peal kohustuslik. Lend kestis 2h ja 45 min ning kuna Ühendkuningriik ei kuulu enam  Euroopa Liitu, tuli meil pärast  Edinburghi  jõudmist läbida suure järjekorraga piirikontroll. Meie käest küsiti, mis põhjusel me Šotimaale tuleme ja kuhu täpsemalt läheme. Piirikontrolli lõppedes oli pagas meid juba ootamas. Kui olime jõudnud lennujaama saabumiste saali, tervitas meid soojalt Šotimaa õpetaja Carol, kes oli meile vastu tulnud. Kuna kõik olid pikast lennusõidust väga näljased, läksime lennujaama toidupoodi, kust ostsime “meal deali”, mis koosnes oma valitud võileivast, joogist ja snäkist. Edasi juhatas Šoti õpetaja  meid vastu tulnud kooli minibussidesse, millega sõitsime Edinburghist Perthi. Craiglowani kooli juures tervitasid meid meie võõrustavad Šotimaa perekonnad, kellega koos sõitsime oma uutesse kodudesse. Olime kõik põnevil, et kohtuda oma välismaa peredega.

Esmaspäev, 06. juuni (Nora-Loreen Ossip ja Kadi Goos)

Rahvusvaheline projektikohtumine algas Craigclowani kooli võimlas kogu kooliperele, kus kõik partnerriikide õpilased tutvustasid inglise keeles oma riiki ja koole. Kohalikud õpilased kandsid  punastes, sinistes  ja valgetes toonides  riietust (Ühendkuningriigi lipu värvid), sest tähistati kuninganna troonil olemise 70. aastapäeva. Eriliselt jäi meelde ühe portugallase külmavärinaid tekitav tantsunumber ja kreeklaste rahvuslik tants, mida kõik riigid said koos tantsida. Esinemiste vahelise pausi ajal saime juba rääkida värsketest muljetest ja leida endale esimesed sõbrad. Pärast esitlusi läksime kõik välja kooli territooriumit uudistama. Meile näidati vana mesilaste hoidmise kohta, kooli hoove ja väljakuid. Tutvusime ka kooli ümbrusse rajatud loodusliku mitmekesisuse matkarajaga (Biodiversity Trail), kus oli erinevates peatuskohtades võimalik kuulata olulistest teemadest viies erinevas keeles. Selleks olid kõik partnerriigid eelnevalt pidanud teemadest tõlked tegema ning salvestama. Craiglowani kool on pisut üle 200 õpilasega erakool, kus õpitakse kuni 13 aastaseks saamiseni. Klassiruumid on väga leidlikult õpilaste endi töödega kaunistatud ning mitmetes kohtades jäid silma armsad, lihtsad ja õpetlikud õpilaste eneseusku ja motivatsiooni toetavad plakatid. Lõunasöögiks koguneti kooli ette väljakule. . Söögikoht oli kaunistatud Ühendkuningriigi  lippudega. Sõime burgereid, maasikaid ja muffinieid. Lõunasöögile järgnesid õpetajate projektikoosolek ning õpilased said tutvumise eesmärgil koos mängida erinevaid mänge:  pool-võrkpalli, aardejahti, teatejooksu, bingot, jalgpalli või “capture the flag’’i”. Umbes kell 5 tulid vanemad ja kõik läksid  heatujuga tagasi oma välismaa  kodudesse.

Teisipäev, 07. juuni (Hando Kolga ja Taavi Reiljan)

Teisipäev oli väljasõidu- ja matkapäev. Ilm oli ettevõtmiseks suurepärane. Kolme kilomeetri pikkune matkarada Corbenic Poetry trail viis meid suurepäraste vaadetega looduskaunisse kohta. Jõekäärus ja mägisel maastikul lookleval rajal sai iga natukese aja tagant peatuda ja mõnda toredat luuletust lugeda ning lummavate vaadetega kohtades fotosid teha.  Üllatav oli see, et meie aedades kasvavad rododendronid kasvasid matkaraja ääres täiesti looduslikult ja olid kordades suuremad ja kõrgemad, kui meie  neid harjunud oleme nägema. Mägisemates kohtades oli näha palju Šotimaale omast kanarbikku.  Matka suureks plussiks oli see, et saime oma uute sõpradega väga palju suhelda ning  tuttavamaks saada. Pärast matkarada suundusime väikesesse Dunkendi linna. Dunkeld on Tay jõe põhjakaldal asuv linn ja teda kirjeldatakse kui “väravat Šoti mägismaale”. Linna lähedal on kauniks vaatamisväärsuseks kosk ning uhke vabaaja veetmise ning söögikoht House of Bruar.

Kolmapäev, 08. juuni (Kaisa Olesk ja Laura Pärnasalu)

Kolmapäeval oli plaanis külastada rongiga Šotimaa pealinna, Edinburghi.  Rongisõit Perthist Edinburghi kestis pisut üle tunni aja. Kõigepealt oli meil natuke aega, mille kulutasime poodides uudistamise ja kuulsa Starbucks kohviku külastamise peale. Seejärel suundusime Edinburghi lossi, mis on Šotimaa kõige kuulsam linnus 13. sajandist. Kuna loss asub kõrgel mäe otsas, siis pakkus see palju ilusaid vaateid kogu linnale. Lossi põhjaosas asus Šoti rahvuslik sõjamemoriaal, mis ehitati sõduritele, kes hukkusid I maailmasõjas. Kell 13.00 kogunesime kahuri juurde ning kuulasime-vaatasime, kuidas lasti aupauku sõduritele. Pärastlõunal käisime Harry Potteri poes, kus oli tohutult suur valik Harry Potteri teemalisi asju. Seisatasime korraks ka Greyfriarsi Bobby haua ja mälestusmärgi juures. Tegemist on maailma kõige lojaalsema koeraga, kes keeldus 14 aastat kuni surmani lahkumast oma peremehe haualt.  Järgnevalt suundusime Šotimaa rahvusmuuseumisse ja tänaval jalutades saime imetleda vanaaegseid ajaloolise arhitektuuriga maju.  Muuseumis oli põnev üle 10 m kõrge Millenniumi kell, mille sees on kujutatud kahe aastatuhande  jooksul toimunud häid, aga ka  halbu asju, et need enam ei korduks. Õhtul sõitsime taas  rongiga tagasi Perthi, kus jaamas ootasid meid meie võõrustavad pered, et koos koju  sõita. Ilm oli sellel päeval küll üsna külm ja vihmane, kuid tuju oli sellest hoolimata hea.

Neljapäev, 09. juuni (Kristel Tuvikene ja Janelle-Marleen Taru)

Neljapäev oli meie reisi viimane päev Perthis. Jõudsime kooli varahommikul ja hakkasime valmistuma laadaks, kus müüdi mesilaste teemalisi tooteid. Selleks olime kaasa võtnud eelnevalt koolis valmistatud asju: pajakindaid, õlakotte, kõrvarõngaid, käevõrusid, prosse, kalendreid, võtmehoidjaid ja palju muud. Eraldi lauale pandi meepurgid erinevatest riikidest, et kõik laada külastajad saaksid mett tegusteerida. Enne laada avamist harjutasime rahvusvahelise kooriga kolme laulu “Bee Musical”-st, mis oli ka omaette ainulaadne kogemus. Kui hinnad olid asjadele peale kirjutatud ja müügilauad kooli õuele paigutatud, siis oli meil aega ringi vaadata. Teiste riikide lettidel oli ka väga ägedaid ja kvaliteetseid mesilaste teemalisi asju ning kauplemine läks kohe lahti. Laada pidulikul avamisel pidas Craiglowani kooli õpetaja Carol Dibnah kõne, milles ta tänas kõiki, kes olid projektitööle kaasa aidanud ning rahvusvaheline õpilaste koor laulis oma kolm mesilaste laulu. Pärast seda tantsisid šoti tüdrukud rahvatantsu, mida oli põnev vaadata. Laat algas kella kolme paiku ja külastajateks olid peamiselt Craigclowani kooli õpilased ja lapsevanemad. Lisaks laadakaubale olime kaasa võtnud infovoldikuid Eestimaa ilusa looduse ja vaatamisväärsuste kohta, mida nüüd oli hea koos kaubaga ostjatele jagada. Ostlemine laadal kestis pea kaks tundi ja saime kõik oma tooted  maha müüdud.

Õhtul toimus kooli õuel grillpidu ehk “barbecue” koos võõrustavate peredega. Saime süüa värskelt grillitud vorsti ja pihvidega hotdoge ning burgereid, mis olid väga maitsvad. Jätsime hüvasti ja oligi juba aeg minna tagasi viimaseks ööks oma šoti koju.

Reede, 10. juuni (Emma Pauline Sissas)

Ootamatult oli kätte jõudnud meie projektikohtumise kõige viimane päev. Asusime 10. juuni varahommikul umbes kella 6 paiku Craigclowani kooli juurest bussiga teele Edinbrughi lennujaama, et lennata tagasi kodumaale. Peale meie olid bussis veel kreeklased, itaallased ja portugallased. Bussisõit lennujaama oli rahulik ning möödus kiiresti, kuna enamus inimesi magasid. Kohale jõudes jätsime hüvasti veel teiste projekti liikmetega, kes olid ka oma kodumaale tagasi pöördumas. Kuna osad meist ei olnud hommikul midagi söönud, ostsime lennujaama toidupoest endale võileivad. Võileivad söödud asusime teele, et teha ära “check-in”ning peale seda käia läbi turvakontrollist. Lend möödus kõigi jaoks rahulikult ning peagi maandusime Stockholmis Arlanda lennujaamas. Käisime uuesti läbi turvakontrollist, mis läks kõigil kiiresti ja muretult. Arlanda lennujaamas ei saanud me  kaua olla, sest meie lend väljus umbes kolmveerand tunni pärast, seega kiirustasime värava juurde. Umbes ühe tunni pärast maandusime koduses Tallinna lennujaamas.

Pisut väsinutena, aga väga-väga õnnelikena uute kogemuste ja ülitoreda reisi üle jõudsime 10. juuni õhtul tagasi Võrru. Õppimisüritus  Šotimaal, selleks ettevalmistamine ning ingliskeelsetes peredes elamine andis meile juurde palju uusi kogemusi. Pikk reis andis meile juurde kuhjaga enesekindlust, häid mälestusi Šotimaalt ning uusi sõpru meie partnerriikidest.

Projekt MELISSA on lõpusirgel ning jäänud on vaid üks õppimisüritus septembri lõpus Itaalias Verbania linnas.

Ere Tumm

Marju Purge

Võru Kreutzwaldi Kooli projekti grupp viimasel päeval Craigclowani Preparatory kooli trepil

Viimased uudised

Töökuulutus

Võru Kreutzwaldi Kool Otsib uueks õppeaastaks: vene keele õpetajat; muusikaõpetajat; eesti keele ja kirjanduse õpetajat (osaline koormus); klassiõpetajat (ajutiselt äraoleva...

KiVa õpilasküsitlus 15.04-17.05

Head lapsevanemad! Peagi on algamas igakevadine KiVa õpilasküsitlus. Õpilasküsitlus on avatud 15. aprillist 17. maini 2024. Vastama on oodatud kõik 1.-9. klassi...